Photo Photo Photo Photo Photo Photo
Print
E-mail
Chemistry: Synthesis and Characterization of Several New Copolymers Based on Maleimides Bearing 1, 3, 4-Oxadiazole Moiety

 

Synthesis and Characterization of Several New Copolymers Based on Maleimides Bearing 1, 3, 4-Oxadiazole Moiety

Ahlam Marouf Al-Azzawi1, Hiba Khadim Yaseen2*

1Department of Chemistry, College of Science, University of Baghdad, Baghdad, Iraq

2Minstry of Science and Technology, Baghdad, Iraq

Abstract

     A series of new copolyimides containing pendant 1,3,4-oxadiazole moiety were synthesized via multisteps. In the first step five N-(5-substituted-1,3,4-oxadiazole-2-yl)maleamic acids were prepared via reaction of maleic anhydride with 2-amino-5-substituted-1,3,4-oxadiazoles. The obtained amic acids were dehydrated in the second step affording the corresponding N-(5-substituted-1,3,4-oxadiazole-2-yl) maleimides. In the third step the newly synthesized maleimides were introduced successfully in free radical copolymerization reaction with four vinylic monomers including acrylo nitrile, methacrylonitrile, methyl acrylate and methyl meth acrylate respectively producing twelve new copolymers having different physical properties which may serve different applications. The new copolymers are of great importance since it contain two important components (maleimide and 1,3,4-oxadiazole) cycles in their repeating units which exhibit good thermal and chemical stability beside the presence of acrylo nitriles or acrylates components which exhibit better solubility and processing properties.

Keywords: Maleamic acids, Maleimides, Copolymerization, 1,3,4-oxadiazole

 

 

تحضير وتشخيص عدد من البوليمرات المشتركة الجديدة اعتماداً على مالي ايمايدات حاملة لمكونة 4،3،1-اوكسادايازول

احلام معروف العزاوي1، هبة كاظم ياسين2*

1 قسم الكيمياء ، كلية العلوم، جامعة بغداد ، بغداد – العراق

2 وزارة العلوم والتكنولوجيا ، بغداد – العراق

الخلاصة

        تضمن البحث تحضير عدد من البوليمرات المشتركة الجديدة للايمايدات الحلقية تحتوي على مجاميع متدلية من 4،3،1-اوكسادايازول وذلك من خلال انجاز عدة خطوات. تضمنت الخطوة الاولى تحضير خمسة من N-(5-معوض-4،3،1-اوكسادايازول-2-يل) حوامض المالي اميك: وذلك من تفاعل انهيدريد الماليك مع مركبات 2-امينو-5-معوض-4،3،1-اوكسادايازول. في الخطوة الثانية تم سحب الماء من حوامض المالي اميك المحضرة وبذلك تم الحصول على N-(5-معوض-4،3،1-اوكسادايازول-2-يل) مالي ايمايدات المقابلة. اما في الخطوة الثالثة فقد تم ادخال المالي ايمايدات المحضرة في تفاعل بلمرة مشتركة منجزة بالجذور الحرة مع عدد من المونوميرات الفاينيلية والتي تضمنت اكريلونايترايل، ميث اكريلونا[i]يترايل، مثيل اكريلات ومثيل ميث اكريلات على التوالي مما اسفر عن تحضير اثنا عشر بوليمر مشترك جديد بمواصفات فيزيائية مختلفة مما يخدم تطبيقات مختلفة.

        تعتبر البوليمرات المشتركة المحضرة في هذا البحث غاية في الاهمية نظراً لاحتواء وحداتها المتكررة على مكونتين مهمتين هما حلقة المالي ايمايد وحلقة 4،3،1-اوكسادايازول والتي كل منهما تمنح البوليمر زيادة في الاستقرار الحراري والكيميائي فضلا عن وجود مكونة الاكريلونايترايل او الاكريلات في الوحدات المتكررة والتي تمنح قابلية ذوبان افضل وصفات تصنيعية افضل للبوليمرات المشتركة المحضرة.

alt
 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.