Photo Photo Photo Photo Photo Photo
Print
E-mail
Biology: EVALUATION OF ANTI HELICOBACTER PYLORI IGG LEVEL IN THE SERUM OF PATIENTS WITH AUTOIMMUNE THYROID DISEASE

 

Evaluation of anti Helicobacter pylori IgG level in the serum of patients with autoimmune thyroid disease 

Rana S. Aboud

Department of Biology, College of Science, University of Baghdad. Baghdad- Iraq 

Abstract

   To detect the autoimmune thyroid disease in patients with peptic ulcer caused by H. pylori, we investigated (24) patients with suspected peptic ulcer aged (20 – 35) years old and (10) healthy control. Anti H. pylori IgG were measured in serum of peptic ulcer patients by ELISA test. The patients which were positive to anti H. pylori IgG were carried to T3, T4, TSH evaluation by ELISA test. There were a highly significant differences (PH.pylori than control groups.

There were a level of anti H. pylori IgG in patients with autoimmune thyroid disease.

تقييم مستوى أضداد الـ IgG  ضد بكتريا Helicobacter pylori  في

مصول المرضى المصابين بأمراض الغدة الدرقية ذاتية المناعة 

رنا سعدي عبود

قسم علوم الحياة، كلية العلوم، جامعة بغداد، بغداد– العراق.

الخلاصة

لغرض التحري عن أمراض الغدة الدرقية في المرضى المصابين بالقرحة المعوية المتسببة عن بكتريا(H. pylori) Helicobacter pylori تم اخذ (24) عينة مصل من المرضى المشكوك بإصابتهم بالقرحة المعوية بأعمار تتراوح بين (20-35) سنة مع (10) عينات مصل من الأصحاء الذين يعدون عينات سيطرة. تم قياس نسبة وجود الجسم المضاد IgG لبكتريا H. pylori في عينات الأشخاص قيد الدراسة باستخدام تقنية الاليزا. وقد خضعت عينات المرضى الموجبة للضد IgG لقياس مستوى هرمونات T3, T4, باستخدام نفس التقنية.لوحظ هنالك فروق معنوية عالية (P في هرمونات الغدة الدرقية T3,T4, TSH عند المقارنة مع مجاميع الأعمار والأجناس للمرضى المصابين بالقرحة المعوية المتسببة عن بكتريا H. pylori 0 كما لوحظ هنالك فروق معنوية عالية (P مع زيادة مستوى متوسط هرمونات T3, T4,TSH في مصول المرضى المصابين بالقرحة المعوية المتسببة عن بكتريا H. pylori مقارنة مع مجاميع السيطرة .

تشير الدراسة الحالية إن هناك مستوى من أضداد ال IgG ضد بكتريا ال H. pylori وجدت لدى الأشخاص الذين يعانون من أمراض الغدة الدرقية ذاتية المناعة.


 

alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.