Photo Photo Photo Photo Photo Photo
Print
E-mail
Chemistry: Synthesis and Polymerization of Several New Maleimides Linked to Schiff Bases and Their Copolymers with Acrylonitrile

 

Synthesis and Polymerization of Several New Maleimides Linked to Schiff Bases and Their Copolymers with Acrylonitrile

Ahlam Marouf Al-Azzawi, Esraa Faiq*

Department of Chemistry, College of Science, University of Baghdad, Baghdad,Iraq.

Abstract

     A series of new maleimide monomers substituted with Schiff base moieties were synthesized via acid-catalyzed condensation of 3-(N-maleimidyl)phenyl hydrazide with aromatic aldehydes and ketones. The newly synthesized monomers were introduced in free radical chain growth homopolymerization producing five new polymaleimides with pendent Schiff base moieties .The new monomers were introduced also in free radical chain growth copolymerization with acrylonitrile producing new five copolymaleimides containing pendent Schiff base moieties. The new homopolymers and copolymers are of great importance since incorporation of bulky Schiff base  moieties in their repeating units exhibit them better solubility and processing properties which made them suitable for a variety of important applications.

Keywords: Homopolymerization ,Pendent Schiff base , Copolymaleimides.

 

تحضير وبلمرة عدد من المالي ايمايدات الجديدة المرتبطة بقواعد شيف وبوليمراتها المشتركة مع الأكريلونايتريل

أحلام معروف العزاوي، اسراء فائق*

قسم الكيمياء، كلية العلوم، جامعة بغداد، بغداد، العراق.

الخلاصة

     تضمن البحث تحضير عدد من مونوميرات المالي ايمايد المعوضة بقواعد شيف وذلك من خلال تكاثف المركب 3-(N-مالي ايميديل) فنيل هيدرازايد مع الديهايدات وكيتونات اروماتية . تم ادخال المونوميرات المحضرة في تفاعل بلمرة متسلسلة جذرية مما أسفر عن انتاج خمسة بولي مالي ايمايدات جديدة تحتوي على مجاميع متدلية من قواعد شيف.

     كذلك تم ادخال مونوميرات المالي ايمايد المحضرة في تفاعل بلمرة مشتركة متسلسلة جذرية مع الأكريلونايتريل مما أسفر عن تكوين خمسة من بولي ايمايدات المشتركة الجديدة والتي تحتوي على مجاميع متدلية من قواعد شيف.

    تعتبر كل من البوليمرات الذاتية والمشتركة المحضرة في هذا البحث غاية في الأهمية نظرآ لاحتواء وحداتها المتكررة على مكونة متدلية كبيرة (قاعدة شيف) والتي تمنح البوليمرات قابلية ذوبان أفضل وصفات تصنيعية أفضل مما يجعلها مناسبة للاستخدام في العديد من التطبيقات المهمة .


alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.