Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Physics: Monthly Carbone Monoxide (CO) Distribution Based on the 2010 MOPITT Satellite Data in Iraq

 

Monthly Carbone Monoxide (CO) Distribution Based on the 2010 MOPITT Satellite Data in Iraq

Jasim Mohammed Rajab *1, Hazim Saleh Ahmed 1, Hussein Abdelwahab Moussa 2

1 Department of Physics, College of Science, Mosul University

2 Department of Physics, College of Education, University of Mustansiriyah

Abstract

   Carbon monoxide (CO) plays an important indirect greenhouse gases due to its influences on the budgets of hydroxyl radicals (OH) and Ozone (O3). The atmospheric carbon monoxide (CO) observations can only be made on global and continental scales by remote sensing instruments situated in space. One of instrument is the Measurements of Pollution in the Troposphere (MOPITT), which is designed to measure troposphere CO and CH4 by use of a nadir-viewing geometry and was launched aboard the Earth Observing System (EOS) Terra spacecraft on 18 December 1999. Results from the analysis of the retrieved monthly (1ºх1º) spatial grid resolution, from the MOPITT data were utilized to analyze the distribution of CO surface mixing ratio in Iraq for the year 2010. The analysis shows the seasonal variations in the CO surface fluctuate considerably observed between winter and summer. The mean and the standard deviation of monthly CO was (172.076 ± 62.026 ppbv) for the entire study period. The CO value in winter was higher than its values in summer season and its values over Industrial and congested urban zones higher than its values in the rest of regions throughout the year. Maximum values occurred in the northern region (234.105 ppbv) on February at Erbil, were attributed to the increased human activity, geographic nature of the areas and climatic variations. The elevation of CO values on the south-eastern region during the June - November period was due to the emissions from the oil extraction and the burning of agricultural residues in the paddy fields. A greater draws down of the CO occurs over pristine desert environment in the western region (110.047 ppbv) on July at Al Anbar (41.5°log. × 32.5°lat.). The monthly CO surface VMR maps for 2010 were generated using kriging algorithm technique. The MOPITT data and the Satellite measurements are able to measure the increase of the atmosphere CO concentrations over different regions.

التوزيع السطحي لأول أوكسيد الكاربون(CO) الشهرية في العراق لعام 2010 بالأعتماد على بيانات القمر الصناعي (MOPITT)

 

جاسم محمد رجب حسين 1*، حازم صالح أحمد 1، حسين عبدالوهاب موسى 2

1 قسـم الفـيزيـــــــــاء، كليــة العلــوم، جامعـــة المـوصل2 قسم الفيزيـــاء، كلية التـربيــة، الجامعة المستنصرية، العراق

 

الخلاصة:

   أول اوكسيد الكاربون (ОC) يلعب دور مهم وغير مباشر كغازات البيت الزجاجي بسبب تاثيره الرئيسي على توازن الهيدروكسيدل راديكال (HО) والأزون (3О). أن الارصادات لأول أوكسيد الكاربون العالمية والقارية يمكن الحصول عليها فقط عن طريق أجهزة الأستشعار عن بعد الموضوعة في الفضاء. وأحد هذه الأجهزة هي قياسات التلوث في التروبوسفير(MOPITT), والتي صممت لقياس الأوزون والميثان في التربوسفير بأستخدام أرصادات نظير السمت الهندسي و المحمولة على نظام مراقبة الأرض (EOS) على القمر الصناعي تيرا (Terra) في 18 كانون الاول عام 1999. النتائج من تحليل البيانات للاسترجاع الشهرية وبالدقة المكانية (1ºх1º) أستخدمت من بيانات جهاز MOPITT لتحليل توزيع نسبة خلط ОC السطح في العراق لعام 2010. التحليل بين بأن التغييرات الموسمية في قيم ОC لوحظت الى حد كبير تتقلب مابين موسمي الشتاء والصيف. أن المتوسط والأنحراف المعياري الشهري لقيم ОC كان (vbpp 172.076 ± 62.026) على طول فترة الدراسة. أن قيم ОC في فصل الشتاء كان أعلى من قيمها في فصل الصيف, وقيمها فوق المناطق الحضرية المزدحمة والصناعية أعلى من قيمها في بقية المناطق على مدار السنة. القيم العليا ل ОC كانت على المنطقة الشمالية (vbpp 234.105) في شهر شباط في أربيل, نتيجة لأزدياد النشاطات البشرية وطبيعة المنطقة الجغرافية والتغييرات المناخية. أن أرتفاع قيم ОC على المنطقة الجنوبية الشرقية خلال الفترة من حزيران – تشرين الثاني كان نتيجة الأنبعاثات من أستخراج النفط وحرق بقايا المخلفات الزراعية في حقول الرز. أكبر أنخفاض لقيم ОC حدثت على البيئة الصحراوية النظيفة في المنطقة الغربية (vbpp 110.047) في شهر تموز في الأنبار (41.5º طول, 32.5º عرض). أن خرائط نسب الخلط السطحية الشهرية لأول أوكسيد الكاربون أنتجت بأستخدام تقنية ،Kriging Interpretation . بيانات MOPITT ومقاييس القمر الصناعي قادرة على قياس زيادة تراكيز ОC في الجو وللمناطق المختلفة.



alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.