Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Astronomy and Space: Study of Sunspot Effect on Radio Jove Telescope Observation

 

Study of Sunspot Effect on Radio Jove Telescope Observation

Kamal M. Abood, Noor M. Ebadi*

Astronomy and Space Dept, College of Science, University of Baghdad, Baghdad, Iraq.

Abstract

   In this research, study the effect of sunspots on electromagnetic radio signals when it passed through F layer. The evaluation for this effect is carried out on radio Jove telescope frequency (20.1MHz) observations result. Radio emission for Jupiter storm burst observations over 11 years (1999-2009) from Hawaii, USA station (about 37611observations must be attended), are used in this research.

   Two data limitations are applied on number of observation for Hawaii station, first due station location, second due to the reception of telescope antenna. The number of observations are reduced to 337 due to these limitation, but the actual number that be detected by station telescope is only 20.A model for ionospherical effect ,only due to sunspot number in observation day, is achieved in this paper. The behavior of this effect depending on actual observations (20 observations) is represented by polynomial equation of order degree three. The range of K sunspot value according the effect curve representation is determined by difference calculation between actual observation day sunspot number and the sunspot number must be to achieve the model curve this range is 25.

دراسة تأثير البقع الشمسية على ارصادات التلسكوب الراديوي جوفا

كمال محمد عبود, نور محمد عبادي*

قسم الفلك والفضاء, كلية العلوم,جامعة بغداد, بغداد, العراق.

الخلاصة:

في هذا العمل البحثي تم دراسة تأثير البقع الشمسية على الموجات الراديوية التي تمر خلال طبقةF)). تم تمييز هذا التأثير باستخدام Radio Jove Telescope  وبتردد مقداره 20,1 ميغاهيرتز. تم استخدام بيانات محطة واحدة للرصد الراديوي هي محطة هاواي ولمدة 11 سنة للفترة من (1999-2009) والمتضمنة الدورة الشمسية 23, ومن خلال تطبيق الحسابات على بيانات هذا المحطة وجد بأنه من الممكن حدوث 37611 رصد راديو لكوكب المشتري وذلك نسبة إلى برنامج Radio Jove Software, ومن خلال تطبيق شرط الموقع وشرط استلام الهوائي الموجة على بيانات هذه المحطة وجد بأنه عند تطبيق هذه الشروط على 37611 رصد راديو تم الحصول على 337 رصد راديو, على الرغم من الرصدات التي حصلت فعلا وتم توثيقها هي 20 رصده نسبة إلى الأرشيف لبرنامج Radio Jove Software , تم دراسة تأثير عدد البقع الشمسية على الانبعاث الراديوي من كوكب المشتري وان تصرف أو سلوك هذا التأثير يعتمد على الرصدات التي حصلت فعلا والتي هي 20 رصده وذلك باستخدام معادلتي متعدد الحدود من الدرجة الثالثة. إن قيمة K الذي يمثل عدد البقع الشمسية يحدد نسبة إلى الفرق بين البيانات الحقيقة والبيانات الممكن حدوثها وتكون قيمة K ضمن المدى 25.



alt

 

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.