Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Biology: Some Protozoan Species Inhabiting the East Bank Sediment of River Tigris in Baghdad City

 

Some Protozoan Species Inhabiting the East Bank Sediment of River Tigris in Baghdad City

Zahraa Y. Kadhim1 , Suhaila H. Mahmood2

1Ministry of Science and Technology, Baghdad. Iraq.

2Department of Biology, College of Science, University of Baghdad, Baghdad. Iraq.

Abstract

There are no researches in Iraq concerned identification and ecology of protozoa in sediment. The present study has been dealt with free-living protozoa community of the Tigris river bank sediment in Baghdad city. Variable species of vegetation (reeds and wild grasses) were observed to grow at both sides of the river.

For the present study three sites were chosen at the east side of river Tigris. Monthly samples were collected from the sediment of each site over a period from January to October 2012.Total of 22 taxa were found, 12 of ciliates, 5 of each flagellates and sarcodines in the sediment samples. The highest numbers of protozoan 15 taxa were recorded from each of the sites 1&3 and little less taxa (13) were found in site 2. Among ciliates community Cyclidium sp. and Uronema marinum were found constantly in all investigated sites, meanwhile Cinetochilum sp. and Stylonychia sp. were belonged to accessory taxa. Among the testacies community Actinophrys sol was the only accessory species in all investigated sites. In general the soil at all sites was predominately by ciliates, meanwhile all flagellates species were absence in site 2.

Keyword: sediment, protozoa, River Tigris, free-living protozoa.

بعض انواع الابتدائيات المستوطنة في رواسب الضفة الشرقية لنهر دجلة في مدينة بغداد

زهـراء يحـيى كاظـم1 ، سهـيلة حـياوي محـمود2

1وزارة العلوم و التكنلوجيا، بغداد، العراق.

2قسم علوم الحياة ٬ كلية العلوم ٬ جامعة بغداد ٬ بغداد ٬ العراق.

الخلاصة:

لم يسبق أن اجريت دراسات في مجال تصنيف و بيئة ابتدائيات الرواسب النهرية في العراق٬ البحث الحالي يتناول دراسة مجاميع الابتدائيات الحرة المعيشة في رواسب ضفاف نهر دجلة في مدينة بغداد ٬حيث لوحِّظ نمو مختَلف أنواع النباتات ( ألقصب و ألحشائش ) على جانبيّ آلنهر.

    في هذه الدراسة تم اختيار ثلاثة مواقع من نهر دجلة، حيث تم جمع العينات شهرياً من رواسب كل موقع خلال الفترة (من كانون الثاني و لغاية تشرين الاول 2012) ٬  تم ايجاد 22 مَرتبة تصنيفية من الابتدائيات ٬ منها 12 من الهُدبيات و 5  لكل من السُّوطيات و اللَّحميات ٬ أعلى عدد من المراتب
 التصنيفية للابتدائيات كان 15 مرتبة تصنيفية وقد تم تسجّيلَهُ في كل من المواقع 1 و 3 ٬ وأدنى قليلاً من ذلك العدد والذي كان 13 مرتبة تصنيفية سُجِّلَ من الموقع 2. في مجاميع الهُدبيات
كان Cyclidium sp. و  Uronema  marinum من الانواع الدائمة الظهور في حين كان
Cinetochilum sp.  و  Stylonychia sp. من الانواع عرَّضية الظهور أما في مجاميع اللحميات كان  Actinophrys sol النوع الوحيد عرَّضي الظهور في جميع المواقع المدروسة، وعموما الهُدبيات دائمة الظهور في كل  المواقع المدروسة في حين لم يتم تسجيل اي نوع من السُّوطيات في الموقع 2.



alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.