Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Chemistry: Variants of MMP-9 and TIMP-1 Levels Could be a Predictor of an Early Development of Cardiovascular Diseases

 

Variants of MMP-9 and TIMP-1 Levels Could be a Predictor of an Early Development of Cardiovascular Diseases in Type 2 Diabetes among Iraqi Patients

Shatha Abdul Wadood1*, Refif Al Shawk 2, Rusul Hashem1

1Department of Chemistry, College of Science, University of Baghdad, Baghdad, Iraq.

2Specialist in immunology, National Diabetes Center for Treatment and Research, Al-Mustansiriya University, Baghdad,Iraq.

Abstract

     Dysregulation of matrix metalloproteinases-9 (MMP-9) and tissue inhibitors of matrix metalloproteinases-1 (TIMP-1) may contribute to the development of cardiovascular diseases in type 2 diabetes mellitus (T2DM) patients. The aim of this study was to determine the effects of chronic hyperglycemia on serum concentrations of MMP-9 and TIMP-1of T2DM patients without dyslipidemia (one of atherosclerosis risk factors) and with duration less than 5 years in comparison with T2DM patients with dyslipidemia and with duration more than 10 years and controls. Also to investigate if serum levels of MMP-9 and TIMP-1 could be potential markers for early detection of the development of cardiovascular complications in T2DM patients without dyslipidemia. This study consisted of 24 T2DM patients without dyslipidemia, 30 T2DM patients with dyslipidemia, and 26 healthy subjects. A variety of inflammatory markers including: MMP-9, TIMP-1, IL18 and hs-CRP were compared among the three groups. The BMI was similar among the three groups. A significant increase of WHR, WHtR, FPG, TC, TG, LDL-C, VLDL-C, AIP, atherogenic ratio-1, atherogenic ratio-2, hs-CRP, MMP-9, TIMP-1 and IL-18 with a significant decrease of HDL-C, β Cell% and S% among the three groups. MMP-9 of T2DM patients without dyslipidemia and with duration less than 5 years showed a significant positive correlation with FPG and a significant negative correlation with TC. MMP-9 of T2DM patients with dyslipidemia and with duration more than 10 years showed significant negative correlation with LDL-C. TIMP-1 of T2DM patients with dyslipidemia and with duration more than 10 years showed a significant negative correlation with TC, TG, VLDL-C and atherogenic ratio-1. The significant increased levels of both MMP-9 and TIMP-1 in T2DM patients without dyslipidemia and with duration less than 5 years compared to controls showed that those patients have risk factor for cardiovascular complications. This study suggests that MMP-9 and TIMP-1 may be potentially useful as markers in T2DM patients at risk of progression of cardiovascular diseases.

التغيرات في مستويات MMP-9و TIMP-1 الالتهابية ترتبط مع مخاطر امراض القلب الوعائية في السكري من النوع الثاني بين المرضى العراقيين

شذى عبد الودود 1*, رفيف الشوك 2, رسل هاشم 1

1قسم الكيمياء، كلية العلوم، جامعة بغداد، بغداد ، العراق.

2 التخصص في علم المناعة، المركز الوطني لعلاج وأبحاث السكري،الجامعة المستنصرية، العراق.

الخلاصة

     الخلل في تنظيم (MMP-9) matrix metalloproteinases-9و tissue inhibitors of matrix metalloproteinases-1 (TIMP-1) قد تسهم في تطور امراض القلب الوعائية في مرضى السكري من النوع الثاني.الهدف من هذه الدراسة هو تحديد تأثيرات ارتفاع السكر المزمن في الدم على التراكيز المصلية ل MMP-9 و TIMP-1لمرضى السكري من النوع الثاني بدون اضطراب دهون الدم (واحد من عوامل الخطر للاصابة بتصلب الشرايين) وكانت مدة المرض اقل من 5 سنوات بالمقارنة مع مرضى السكري من النوع الثاني مع اضطراب دهون الدم وكانت مدة المرض اكثر من 10 سنوات ومقارنتها مع مجموعة الاصحاء. أيضا للتحقق فيما اذا المستويات المصلية ل MMP-9 و TIMP-1 قد تكون علامات محتملة للكشف المبكر عن تطور مضاعفات القلب الوعائية لمرضى السكري من النوع الثاني بدون اضطراب دهون الدم. هذه الدراسة تضمنت (24مريض) سكري من النوع الثاني بدون اضطراب دهون الدم، ( 30مريض) سكري من النوع الثاني مع اضطراب دهون الدم، و(26) اشخاص اصحاء. مجموعة متنوعة من العلامات الالتهابية تتضمن: IL18 ,TIMP-1,MMP-9و hs-CRPتمت مقارنتها بين المجاميع الثلاثة. قيم الBMI كانت متشابهة بين المجاميع الثلاثة. هذه الدراسة اضهرت زيادة معنوية لكل من WHR, WHtR, ,FPG ,TC ,TG LDL-C,VLDL-C, AIP, ,atherogenic ratio-1 2,atherogenic ratio- hs-CRP, ,MMP-9 TIMP-1و IL-18واظهرت نقصان معنوي في HDL-C, β Cell% و S% ضمن المجاميع الثلاثة. MMP-9لمرضى السكري من النوع الثاني وبدون اضطراب دهون الدم ومع مدة مرض اقل من 5 سنوات اضهرت ارتباط معنوي موجب مع FPGوارتباط معنوي سالب مع TC. MMP-9 لمرضى السكري من النوع الثاني ومع اضطراب دهون الدم ومع مدة مرض اكثر من 10 سنوات اضهرت ارتباط معنوي سالب مع LDL-C.TIMP-1 لمرضى السكري من النوع الثاني ومع اضطراب دهون الدم ومع مدة مرض اكثر من 10 سنوات اضهرت ارتباط معنوي سالب مع,TC TG, VLDL-C, .atherogenic ratio-1 الزيادة المعنوية في المستويات المصلية لكل من TIMP1,MMP-9لمرضى السكري من النوع الثاني بدون اضطراب دهون الدم ومع مدة المرض اقل من 5 سنوات بالمقارنة مع الاصحاء اظهرت ان هؤلاء المرضى لديهم عامل الخطر لمضاعفات القلب الوعائية. اقترحت هذه الدراسة ان قياس مستويات MMP-9و TIMP-1 قد تكون مفيدة كدلالات في مرضى السكري من النوع الثاني المعرضين لخطر تطور أمراض القلب الوعائية.


alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.