Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Geology: Linking the Timing of Deposition and Organic Matter Richness of the Gulneri Formation of Northern Iraq

 

Linking the Timing of Deposition and Organic Matter Richness of the Gulneri Formation of Northern Iraq to the Global Oceanic Anoxic Event 2 (OAE 2): Implications to better constrain the Depositional Models of Iraqi's Oil Source Beds and their Timing of Deposition

Khedar Ezbar Anazan Al-Sagri

Department of Geology, College of Science, Baghdad University, Baghdad, Iraq

Abstract

Global oceanic anoxic events (OAEs) are events of immense importance for a variety of reasons. For instance, they are not only behind most if not all of the mass extinctions which took place during the Cenozoic era, but they are the harbinger for the world's best oil source beds, which humanity depends on to satisfy its energy need. In spite of this, there was little effort to document their presence in Iraq, to fill in for the void here, and as a first step, this paper will attempt to establish a cause and effect relationship between OAE 2 and the Gulneri Formation timing of deposition and organic matter richness. This was done by showing the prevalent occurrence of the globally known OAE 2 positive 13Corg excursion and the unique rock-eval fingerprints all through the Gulneri Formation.

The lessons learned are rather many and important. First is the laying down of stringent constraints on the Gulneri Shale age assignment. In view of this study results, this formation age ought to be bracketed between the latest Cenomanian to the earliest Turonian, or in the language number between 93.5 to 93.9 Ma. The second lesson is the gaining of an in-depth expose about the depositional model responsible for making the Gulneri shale to become so rich in organic matter. It is hoped from all of this is to lay down a solid ground for constraining the depositional models of other Iraqi oil source beds.

ربط زمن الترسيب والأغناء بالمواد العضوية لتكوين الكلنيري بالحدث العالمي المحيطي المستنزف للأوكسجين رقم 2: معطيات لوضع محددات أفضل للنماذج الترسيبية للصخور العراقيه المولده للنفط وأزمنة ترسيبها

خضر زبار عنيزان الصكري

قسم علم الارض, كلية العلوم, جامعة بغداد, بغداد, العراق

الخلاصه

الأحداث العالميه المحيطية المستنزفه للاوكسجين ذات أهميه قصوى في تاريخ الارض الجيولوجي, وقد كان الامر كذلك لاسباب عديدة, والتي منها أن هذه الاحداث قد ترابط وقوعها مع جميع ما حدث من هلاكات جماعية للكائنات الحية خلال فترة عصر الحياة الحديثه, وكذلك فأنها الصانعة لأحسن ما هو موجود في العالم من الصخور المصدرة للنفط, ورغم ذلك فأن القليل قد بذل في سبيل توثيق تواجد هذه الاحداث في العراق, ولغرض ملأ الفراغ الحاصل بهذا الصدد, وكخطوة أولى فأن هذه المقالة ستسعى الى اثبات أن الحدث العالمي المحيطي المستنزف للاوكسجين رقم 2 هو المسؤول عن ترسيب وأمتلاك تكوين الكلنيري لما هو متميزا به من غناء بالمواد العضوية, وقد جرى توثيق هذه العلاقة من خلال البرهنة على أمتلاك هذا التكوين للخصائص المميزة للحدث العالمي المحيطي المستنزف للأوكسجين رقم 2, والتي منها وجود البروز العالي لتراكيز نظير كاربون-13, وكذلك تواجد خصائص الروك ئيفال المميزة لمقاطع هذا الحدث من أمكان أخرى من العالم. الدروس المستقاة عديده ومهمه, وليس أقلها وضع محددات في غاية الدقة عن عمر تكوين الكلنيري, حيث توصل ان هذا العمر يجب حصره بين أخر السينومنين وأول الترونين, أو باللغة الارقام ما بين 93,5 - 93,9 مليون سنة قبل الوقت الحاضر, والدرس الاخر الذي جرى تعلمه هو التوصل الى معرفه عميقه بشأن الكيفية الي صار بها تكوين الكلنيري على ما هو عليه من الغناء بالمواد العضوية, وما جرى التوصل اليه هنا يصلح لأن يكون اساس جيدا لانطلاق الي تطبيقيه على بقية الصخور العراقية الاخرى المصدرة للنفط. 


alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.