Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Geology: The Effect of Expected Water Shortage on Net Primary Productivity and Rain Use Efficiency in the Tigris-Euphrates Basin

 

The Effect of Expected Water Shortage on Net Primary Productivity and Rain Use Efficiency in the Tigris-Euphrates Basin

 

Hadi Salim Al-Lafta*

Department of Geology, College of Science, University of Baghdad, Baghdad, Iraq

Abstract

Tigris and Euphrates Rivers, originating in Turkey and cutting through both Syria and Iraq, have experienced drastic reductions in water flows in recent years due to increasing water demand, hydro-engineering projects, and climate change. The decline in water flows has led to decreased agricultural yields. Iraq reported its worst cereal harvest in a decade in 2009, indicating that with a decline in water supplies, a potential food security problem emerges. This study, therefore, addressed the effect of water availability on (1) Net Primary Productivity (NPP) and (2) Rain Use Efficiency (RUE) in the Tigris-Euphrates (T-E) basin. Results displayed that NPP increases significantly from the arid and semi-arid sites in the south to the wetter sites in the north, meaning that NPP increases with precipitation, evaporation, and growing season and decreases with temperature. In contrast, RUE decreases significantly from the arid and semi-arid sites in the south to the wetter sites in the north.

Keywords: Tigris and Euphrates Rivers, water demand, regional droughts, Net Primary Productivity, Rain Use Efficiency.

  

تأثير النقص المتوقع للمياه على صافي الإنتاجية الأولية وكفاءة استخدام مياه الامطار في حوض نهري دجلة والفرات

 

حادي سالم اللفته*

قسم علم الارض، كلية العلوم، جامعة بغداد، بغداد، العراق

الخلاصة

نهرا دجلة والفرات، النابعان من تركيا و يقطعان كل من سوريا و العراق شهدا نقصا حادا في تدفقات المياه في السنوات الأخيرة وذلك بسبب زيادة الطلب على المياه، ومشاريع هندسة الطاقة المائية، والتغير المناخي. الانخفاض في تدفقات المياه أدى إلى انخفاض انتاج المحاصيل الزراعية. سجل العراق اسوأ محصول للحبوب خلال عقد وذلك في عام 2009 ، وذلك يدل على أنه مع نقصان إمدادات المياه، تبرز مشكلة الأمن الغذائي. وعليه فان هذه الدراسة تناولت تأثير توفر المياه على (1) صافي الإنتاجية الأولية (تعرف كمقدار الكتلة الاحيائية الناتجة من خلال عملية التمثيل الضوئي خلال وحدة المساحة والزمن بواسطة النباتات و (2) كفاءة استخدام مياه الامطار (هو نسبة صافي الإنتاجية الأولية الى الهطول السنوي)  في حوض نهري دجلة والفرات. اظهرت النتائج أن صافي الإنتاجية الأولية يزداد إلى حد كبير كلما اتجهنا من المناطق الجافة وشبه الجافة في الجنوب الى المواقع الرطبة في الشمال، مما يعني أن صافي الإنتاجية الأولية يزداد بزيادة كل من هطول الامطار، التبخر، و طول الموسم الزراعي وينخفض مع ارتفاع درجات الحرارة. على النقيض, فأن كفاءة استخدام مياه الامطار تقل بشكل ملحوظ بالاتجاه من المناطق الجافة وشبه الجافة في الجنوب إلى المواقع الرطبة في الشمال.





alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.