Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Physics: NEW METHOD FOR EVALUATING GIBBS FREE ENERGY IN SHAPE MEMORY ALLOYS

 

New Method For Evaluating Gibbs Free Energy
In Shape Memory Alloys

 

Matti Nasir Makdisi, *Zina Al -Shadidi

Department of Physics, College of Science, Baghdad University. Baghdad-IRAQ

*Department of physics, College of Education, University of Aden. Aden-Yemen

 

Abstract

     Smart materials or shape memory alloys have a wide range of important applications in our time, They are used in the medical field, the main parts that are used in surgical operations by computers made of these materials, because of unique properties of this kind of alloys where it can automatically retrieve forms and accurately with the change of ambient temperature or with the change of pressure imposed on it or a magnetic field (or electric) Surrounding. Thus, it becomes possible for a specialist to give the desired shape during the development of the alloy in the vicinity of a temperature equal to the temperature of the human body and then pull this alloy from the oven then in room temperature it will have the ingot form would facilitate the introduction into the patient's body through the events of wound smaller than if the process was conducted through regular, As in modern operations to widen the arteries and directed by gravel from the kidneys eliminate malignant tumors and other surgical procedures other. As also used in manufacturing aircraft wings where the wing changes shape with changing temperatures of the upper atmosphere. Also used in the very small motor industry because of the ability of its molecules to interact with the surrounding magnetic field or by changing the pressure imposed on it.

A new way for the evaluation of the Gibbs free energy for the shape memory alloys at any point within the specimen at the end of the transformation is developed.

In contrast with our previous model , which is limited in practice to the whole specimen , this model is valid for length scales specified by the a, b, c for the parent and the emberio lattice and controlled by the transformation matrices.

 

حساب الطاقة الحرة لشبائك المواد الصلبة الذكية نظريا

 

متي ناصر مقادسي، *زينه الشديدي

قسم الفيزياء، كليه العلوم، جامعة بغداد. بغداد-العراق.

قسم الفيزياء، كليه التعليم، جامعة عدن. عدن-اليمن.

 

الخلاصة

     تستحوذ المواد الصلبة الذكية على مجال واسع من التطبيقات المهمة في عصرنا هذا، فهي تستخدم في المجال الطبي حيث تصنع من هذه المواد الأجزاء الرئيسية التي تستخدم في مجال العمليات الجراحية بالكمبيوتر وذلك بسبب خواصها الفريدة من نوعها حيث تقوم تلقائيا باسترجاع إشكالها وبدقه متناهية مع تغير درجة حرارة المحيط أو مع تغير الضغط المسلط عليها أو المجال المغناطيسي (أو الكهربائي) المحيط بها، وبهذا يصبح بإمكان الأخصائي إعطاء الشكل المطلوب أثناء وضع السبيكة في محيط درجة حرارته مساوية لدرجة حرارة جسم الإنسان ومن ثم إخراج هذه السبيكة من الفرن وفي درجة حرارة الغرفة تعطى السبيكة شكل يسهل معه إدخالها إلى جسم المريض من خلال إحداث جرح اصغر مما لو أجريت العملية بالطرق الاعتيادية، كما في العمليات الحديثة لتوسيع الشرايين وإخراج الحصى من الكلى استئصال الأورام الخبيثة وغيرها من العمليات الجراحية الأخرى. كما وتستخدم أيضا في مجال صناعة أجنحة الطائرات حيث يغير الجناح شكله مع تغير درجات حرارة طبقات الجو العليا. وأيضا تستخدم في مجال صناعة المحركات الصغيرة جدا بسبب قدرة جزيئاتها على التفاعل مع المجال المغناطيسي المحيط أو من خلال تغيير الضغط المسلط عليها.

تم في هذا البحث استخدام طريقة رياضيه جديدة لحساب الطاقة اللازمة أو المتولدة ضمن أي نقطة على الشبيكة في نهاية التحول لهذه المواد من طور إلى آخر و بالمقارنة مع النموذج السابق الذي يحسب الطاقة اللازمة لتحول العينة بشكل كامل هذا النموذج يصح لحساب الطاقة المتولدة أثناء التحول في أي نقطة على سبيكة تلك البلورة باستخدام أطوال الأضلاع المكونة لشبيكة تلك البلورة a, b, c بالنسبة لشبيكة الطور الأول والطور المتحول إليه من خلال حساب مصفوفات التحول.





alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.