Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Remote Sensing: THE FEASIBILITY OF EXPORTING GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM DATA TO GOOGLE EARTH

 

 

THE FEASIBILITY OF EXPORTING GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEM DATA TO GOOGLE EARTH

Sabah Hussein Ali*, Ali Hussein Ali**

* Remote Sensing Center, College of Science, University of Mosul, Mosul-Iraq.

**Nineveh Education Directory, Mosul-Iraq.

Abstract

   

     Image satellite is one of the important sources for the Geographical Information System (GIS). With world-level coverage of satellite, aerial photography, streets points of interest and more, made the Google Earth (GE) as one of the geobrowsers programs that enable data with a spatial component to be used by both GIS and non-GIS users

The objective of the present study is to explore the feasibility to export and integrate existing GIS format data including shapefiles into a GE format for display as a layer at the same location of the study area, and manipulation by using various ArcGIS9.2 tools. Export_to_KML software was used for converting the data from GIS format to GE format. This process is potentially very useful in the direct interaction of the GIS datasets over the internet by desktop mapping tools such as GE , where their integration with GIS information is especially helpful in the viewing the information in a spatial context. All the created shapefiles of this study have been done by author using ESRI's ArcGIS9.2 Desktop and defined according to WGS84_UTM_Zone 38N projected system.

The results revealed that both GIS vector and attribute data can be effectively exported and visualized using GE. Moreover, most of the GE functions can be applied on the exported GIS layers that can be visualized on the GE window.

 

إمكانية تصدير بيانات نظم المعلومات الجغرافية إلى برنامج كوكل ارث

صباح حسين علي*، علي حسين علي**

*مركز التحسس النائي، كلية العلوم، جامعة الموصل، الموصل-العراق.

**مديرية تربية نينوى، الموصل-العراق.

الخلاصة

 

   تعتبر بيانات الأقمار الصناعية من احد البيانات المكانية المهمة لبرامجيات نظم المعلومات الجغرافية. من الجانب الآخر يعتبر برنامج كوكل ارث واحدا من برامج التصفح الجغرافي (geobrowsers) الذي يقدم إمكانية الاستفادة من بياناته المكانية المعروضة على شكل بيانات فضائية لاستخدامها من قبل مستخدمي برامجيات نظم المعلومات الجغرافية وغير المستخدمين لهذه البرامجيات في نفس الوقت.

تهدف الدراسة الحالية إلى استعراض إمكانية تصدير وتكامل بيانات نظم المعلومات الجغرافية والموجودة في صيغة شيب فايل ( shapefiles) إلى صيغة أخرى تعرض في نافذة برنامج كوكل ارث كطبقة على بياناته المعروضة لنفس موقع منطقة الدراسة إضافة إلى إمكانية استخدام وظائف البرنامج عليها. وقد تم استخدام ملف برنامج (KML 2.2.3) لتنفيذ عملية تحويل صيغة الخزن في برنامج (ArcGIS9.2) إلى صيغة مفهومة في برنامج الكوكل ارث. إن أهمية هذه التقنية تكمن في كونها مهمة جدا في عملية التفاعل المباشر لبيانات برامج نظم المعلومات الجغرافية عبر الانترنت من خلال برنامج كوكل ارث حيث سيتم عرض البيانات في سياق وصيغة مكانية. كل ملفات الشيب فايل التي نفذت في هذه الدراسة تمت من قبل الباحث باستخدام برنامج (ArcGIS9.2) وتم إسقاطها وفق النظام (WGS84_UTM_Zone 38N) . أظهرت نتائج البحث إمكانية تصدير وعرض البيانات المتجهة والوصفية بشكل فعال إلى برنامج كوكل ارث. إضافة إلى ذلك إمكانية تطبيق معظم وظائف برنامج كوكل ارث على الطبقات المكانية المصدرة والمعروضة في نافذة البرنامج.


alt


 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.