Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Biology: DISTRIBUTION OF HLA POLYMORPHISM IN A SAMPLE OF IRAQI ARABS IN COMPARISON WITH THREE ARAB GULF POPULATIONS

 

DISTRIBUTION OF HLA POLYMORPHISM IN A SAMPLE OF IRAQI ARABS IN COMPARISON WITH THREE ARAB GULF POPULATIONS

 

Ali H. Ad'hiah

Tropical-Biological Research Unit, College of Science, University of Baghdad. Baghdad- Iraq

 

Abstract

The HLA-class I (A and B) and -class II (DR and DQ) alleles were investigated in 145 (72 males and 73 females) unrelated Iraqi Arabs, and their percentage frequencies were compared with the corresponding frequencies in three populations of the Arabian Gulf region (Kuwaitis, Saudis and Omanis). At HLA-A locus, the distribution of the alleles showed no significant difference, while alleles of HLA-B, -DR and -DQ loci showed a significant different distribution in the four populations, especially, B and DR loci. These findings point to differences in the origins of these four distinct Arabic-speaking communities, brought about possibly by an evolutionary recent admixture of the original inhabitants with neighboring and distant populations, although a common ancestor is clear and a later divergence had occurred during evolution.


توزيع تعدد الأشكال الوراثي لمستضدات خلايا الدم البيض البشرية (HLA) في عينة من العراقيين العرب وبالمقارنة مع ثلاث مجاميع سكانية خليجية

 

       علي حسين أدحية

وحدة الابحاث البايولوجية للمناطق الحارة، كلية العلوم، جامعة بغداد. بغداد – العراق.

 

الخلاصة

درست أليلات نظام مستضدات خلايا الدم البيض البشرية من الصنف الأول (A و B) والصنف الثاني (DR و DQ) في 145 (72 ذكور و 75 إناث) من العراقيين العرب، وقورنت نسبها المئوية مع نظائرها في ثلاث مجاميع سكانية خليجية (كويتيين وسعوديين وعمانيين). لم تظهر تكرارات الأليلات في الموقع A فروقا معنوية بين المجاميع السكانية المدروسة، إلا أن أليلات المواقع B و DR و DQ قد اختلفت معنويا بين هذه المجاميع وبالأخص B و DR. تبين هذه النتائج الاختلافات الأصولية لهذه المجاميع التي تتكلم اللغة العربية والناتجة من مزج تطوري حديث للسكان الأصليين مع مجاميع سكانية مجاورة وأخرى بعيدة، بالرغم من وجود أصل مشترك ومن ثم حصل انحراف خلال التطور.

4

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.