Photo Photo Photo Photo Photo Photo

Print
E-mail
Geology: Using remote Sensing technique to detect the environmental changes in Halabjah north Eastern Iraq

 

Using remote Sensing technique to detect the environmental changes in Halabjah north Eastern Iraq

Walid A. Ahmad

Geology Dept. College of Science, University of Baghdad,Baghdad,Iraq.

Abstract

     This study aims to detect the changes that happen in Halabjah area and special in Darbandikhan Lake. As well as the vegetation cover during 1990 to 2000. The image data used in this study are Landsat 5TM (30-4-1990) and Landsat 7 ETM+ (28-6-2000) and it has been compared and inter- printed visually.two kinds of techniques have been used in this study; image differencing and normalized difference vegetation index (NDVI). Ground truth checking was done to detect the changes that take place in the study area.

The results gained from this study shows that the volume of the water has been reduced for about (1558005800) cubic meter and the area of vegetation cover reduced for about (39399.4) Hectare. This indicates great changes took place in the study area. These changes are due to reduction of rain fall and the policy of water balance

Keywords:.NDVI,Halabjah area,Darbandikhan area,Application of R.s, Image differencing.

 

استخدام تقنيات التحسس النائي في دراسة وتحديد التغيرات البيئية  في منطقة حلبجة شمال شرق العراق

وليد عبد المجيد احمد

قسم علوم الارض, كلية العلوم, جامعة بغداد,بغداد,العراق.

الخلاصة

     يهدف هذا البحث الى كشف وتحديد التغيرات الحاصلة في منطقة حلبجة وخاصة  التغيرات التي حدثت على بحيرة دربندخان اضافة الى الغطاء النباتي خلال الفترة من عام 1990 الى عام  2000 . طبقت تقنية كشف التغيرات على منطقة الدراسة واستخدمت البيانات الفضائية للقمر الصناعي Landsat5TM الملتقطة في 30\4\1990  والبيانات الفضائية للقمر الصناعي +Landsat7ETM الملتقطة في 28\6\2000 وقورنت المرئيتين وفسرت بصريا . استخدمت في هذه الدراسة تقنيتين هما تقنية اختلاف المرئيات Image Differencing   التي تم من خلالها معايرة المرئيتين مع بعضهما وذلك باختيار بعض النقاط الداكنة والفاتحة ثم طرح المرئيتين من بعضهما البعض لملاحظة الاختلاف الحاصل في المنطقة . وتقنية دالة الغطاء النباتي   (NDVI) Normalized Difference Vegetation Indexوالتي من خلالها طرحت المرئيتين من بعضهما البعض لملاحظة الاختلاف الحاصل في الغطاء النباتي . كذلك دققت المنطقة حقليا وحددت التغيرات التي حدثت في المنطقة. اظهرت النتائج ان حجم المياه التي قلت في البحيرة تقدر بحوالي (1558005800) متر مكعب وان مساحة الغطاء النباتي التي انحسرت قدرت بحوالي( 39399.4) هكتار.وهذا دليل واضح على التغير الكبير الذي حصل في المنطقة. وان هذا التغير كان بسبب قلة الامطار اضافة الى سياسة الموازنة المائية .

الكلمات المفتاحية:دليل الغطاء النباتي,منطقة حليجة,منطقة دربنديحان,تطبيقات التحسس النائي,تقنية اختلاف المرئيات.




alt

 

S5 Box

Login



Register

*
*
*
*
*

Fields marked with an asterisk (*) are required.